Pages

:: Our Journey ::

................................................................................................... Daisypath Anniversary tickers ...................................................................................................

09 November 2012

:: Kaki ::

:: Kaki Ayam ::

Usia perkahwinan kami baru menjangkau 6 bulan, semakin banyak yang saya belajar tentang suami saya dari semua orang, keluarga dan kawan- kawan suami saya. yang paling utama, banyak yang saya belajar tentang apa yang suami saya suka makan, ternyata suami saya tak cerewet pasal makan, simple tapi kena dengan selera dia. 

Ini salah satu makanan kegemaran suami saya, tiap kali kami pergi ke pasar borong, mesti kena beli 1/2 kilo untuk suami saya. 

:: Kaki ayam masak tumis asam ::

:: kaki ayam masak tumis asam ::
Saya pun tak tahu apa nama resepi ini sebenarnya. jadi, saya reka nama yang mudah dan sedap untuk disebut...heheheh...resepi ini sedap dan sudah tentu mudah dibuat. 

Bahan- bahan:
kaki ayam
bawang merah (saya suka guna bawang besar)
bawang putih
cili padi
cili merah besar
cili hijau besar
asam jawa
- bahan- bahan yang digunakan ikut sukatan sendiri, kalau suka banyak, boleh letak banyak. macam saya, saya suka banyak bahan- bahan. -

Cara- cara :
rebus kaki ayam hingga kering air dan yakin lembut. seeloknya 2 kali rebus sebab nak bagi sampai hilang lendir air rebusan.
tumis bawang merah, bawang putih, cili padi, cili hijau dan merah hingga layu dan naik bau.
masukkan kaki ayam yang telah siap direbus, boleh dimasukkan air rebusan sedikit. 
masukkan air asam jawa secukupnya, kalau nak masam, boleh letak lebih sikit, tapi resepi ni memang sedap masam- masam sikit.
akhir sekali, masukkan garam dan perasa secukupnya. 

No comments:

Post a Comment

:: Kami menunggu komen anda ::