Pages

:: Our Journey ::

................................................................................................... Daisypath Anniversary tickers ................................................................................................... Lilypie First Birthday tickers ...................................................................................................

13 September 2011

:: Haaaaaaaaa!!!!!!! ::

:: Top up pun kena cukai????????? ::

Macam tak percaya je, top up pun nak kenakan cukai. untuk golongan pertengahan dan bawahan memang terasa la bebannya. macam- macam reaksi kita boleh dengar, ada yang bantah, ada yang tak kisah. kenapa ada yang tak kisah? bagi yang tak kisah ni, apa la sangat 60 sen tu, buat apa nak berkira sangat. tapi, bagi wa "memang aku berkira." 

Top up ni dah jadi satu barang wajib, barang harian, barang yang kita mesti cari. kalau tak top up macamana nak buat call, terutama bila emergency. lagipun 1 Malaysia pakai hp, semua orang pakai top up, tak ramai yang pakai line, dah tentu diorang untung, kenapa mesti nak kenakan cukai plak. tak ke rasa pelik. 

Semalam bila kerajaan umumkan untuk tangguhkan cukai tu, wa memang lega, betul- betul lega. rasanya semua orang rasa yang sama macam wa rasa. cuma diharapkan semua syarikat telekomunikasi yang ada niat nak kenakan cukai tu, akan pikirkan semula cadangan tu dengan sebaik- baiknya dan sedalam- dalamnya demi kepentingan dan kebaikan semua pihak.

***
:: 5 hari lagi...Biar betul ni ::

Macam tak sangka, 5 hari lagi majlis kecik wa akan berlangsung. rasa semakin gementar sekarang ni. persiapan dah semakin siap, cuma tinggal sedikit barang yang perlu digubah lagi. akhirnya tercapai juga impian wa untuk gubah sendiri barang hantaran wa. memnag boleh letak barang kat kedai, biar diorang yang susun dan gubah barang tu, tapi wa tak nak macam tu. wa nak ada sentuhan wa sendiri untuk hantaran wa ni. bila tengok barang yang dah siap, puas hati dan rasa cantik sangat apa yang wa dah buat. 

Wa harap ahad ni semua akan berjalan dengan lancar, dan wa menjadi tunang kepada Mr Mine tersayang 

***

03 September 2011

:: Langkah 4 ::

:: Mekap ::

Wa dah selesai menempah mak andam untuk memekapkan wa pada majlis kecik wa nanti. lega rasanya bila dah siap tempah. 

Wa tak tempah jauh pun, dekat je dengan rumah wa dan semestinya murah,
under budget.

Mekap = Rm50
Aksesori = Rm25
Bantal = Rm10
...Murahkan...

***

01 September 2011

:: Langkah 3 ::

:: Bunga Rampai ::

Setiap hantaran pertunangan atau hantaran perkahwinan mesti ada bunga rampai, kira salah satu barang wajiblah selain daripada sirih junjung, kek, dan buah. begitu juga untuk hantaran pertunangan wa nanti, mesti ada bunga rampai dan bilangannya mestilah ganjil, dan kebiasaannya ada 5 bekas untuk bunga rampai. 

Mula- mula ingta nak beli terus masa beli tempat hantaran hari tu. tapi, bila melihat harganya, rasa macam tak berbaloi la plak nak beli. mahal tapi plastik, macam tak berbaloi dengan harganya jer. balik rumah, wa terjumpa satu cawan comel dalam almari kaca mak. memang comel dan sesuai untuk jadi tempat bunga rampai. jadi bermulalah misi mencari cawan comel tu.


Dan akhirnya....



Inilah cawan comel yang dimaksudkan tu. lain dari yang ada dalam almari mak wa. wa cari yang bulat tapi wa jumpa yang petak, dah nyata susah nak jumpa, jadi wa beli je la. harganya pun murah, 1 cawan rm1. tambah reben, jadilah cantik macam ni, lebih berbaloi dari yang kedai tu. memang puas hati. lebih puas hati lagi, ini adalah hasil kerja tangan wa yang pertama untuk hantaran kami nanti. 

***
Mahal tak semestinya cantik. barang yang murah boleh nampak mahal, kalau kena dengan caranya. 

***