Pages

:: Our Journey ::

................................................................................................... Daisypath Anniversary tickers ...................................................................................................

23 May 2011

:: Adik bongsuku ::

Adik bongsuku, adik lin telah dapat melanjutkan pelajarannya di UiTM dalam bidang yang dia minati iaitu sains kuantitatif. aku pun tak berapa tahu sangat, cuma yang aku tahu banyak melibatkan pengiraan iaitu matematik, sebab tu adik aku betul- betul gembira bila dia dapat bidang tu. nampak la dia teruja untuk mendaftar hari tu. baru aku tahu yang adik bongsu aku tu dah dewasa, bak kata ayah aku, dah remaja, dia betul- betul dah boleh berdikari, tak nampak gugup masa mendaftar, masa nak tanya orang yang dia baru pertama kali jumpa. memang la jarak tempat dia belajar dengan rumah dekat, tapi ada rasa ragu- ragu masa nak lepaskan dia hari tu. tapi melihatkan dia yang semakin yakin, teruja, kami sekeluarga lepaskan dia dengan rela hati. setiap hari, kami akan berhubung dengan dia, bersms untuk mengetahui perkembangan dia di sana, sesekali ada juga dia menelefon, kedengaran suaranya yang riang, dia sudah semakin dapat membiasakan diri, sudah ada ramai kawan. tak sabar nak jumpa adik lin untuk dengar cerita dia di sana. 

wajah riang adikku, berbaju kurung untuk mendaftar

 *****
- Adik Lin -
*
*
*
Inilah adik bongsuku, dipanggil Adik Lin. comel orangnya, ramai yang cakap muka manja. dah memang manjalah sebab dia anak bongsu. tapi keras hatinya, kalau dia tak suka, dia tetap tak suka, namun mudah dipujuk, dan mendengar kata. 
memang menjadi cita- citanya untuk melanjutkan pelajaran di universiti, dan impiannya menjadi kenyataan, dia dapat melanjutkan pelajaran di uitm, terlebih gembira lagi bila dia mendapat tawaran dalam bidang yang betul- betul dia minati, sains kuantitatif. adik lin suka matematik, memang terer la matematik sebab tu dia minat sangat sains kuantitatif tu. satu perkara yang aku puji dia, walaupun ramai yang cakap bidang tu susah, ada yang tukar bidang, tapi dia tetap teruskan, dia cakap, "belum cuba belum tahu. orang lain tak boleh buat, tapi adik boleh buat". 
sekarang, diwaktu ini adik lin sedang mengikuti sesi orientasi di uitm segamat, tapi dari suaranya bila adik lin telefon, aku tahu yang dia sedang gembira, sebab dia dapat apa yang dia nak selama ini. 
*
*
*
tahniah adik lin, along doakan adik berjaya, dan gembira. belajar betul- betul ye sayang. along tahu adik boleh buat.

No comments:

Post a Comment

:: Kami menunggu komen anda ::