Pages

:: Our Journey ::

................................................................................................... Daisypath Anniversary tickers ...................................................................................................

23 August 2011

:: Anak ::

:: Anak anugerah dari Allah ::

Tersentak, sedih, sayu bila tengok berita tadi, 2 kisah tentang anak yang dizalimi

Kisah 1
3 anak mati dibunuh, ditolak ke dalam kolam ikan. hanya kerana bertengakar dengan isteri dan mabuk, menolak dan menyebabkan mereka lemas lalu mati.

Kisah 2 
Anak 5 tahun hampir dikelar dengan parang. sebab yang sama, bertengkar dengan isteri, lalu sanggup hendak kelar anak sendiri. polis yang lalu di tempat kejadian menyelamatkan kanak- kanak itu.

Sebab yang sama, bertengkar, bergaduh, anak yang jadi mangsa. begitu mudah jalan penyelesaian mereka, ceteknya pemikiran. wa terpikir, tak sayang anak ke sampai sanggup buat macam tu. tapi, ye lah, kita tak tahu apa yang mereka pikirkan. Anak tu suci, dia tak tahu apa- apa pun, tapi kenapa nak menyelesaikan masalah dengan cara macam tu, kalau pun memang geram, janganlah sampai buat macam tu pada anak sendiri. orang yang senang dapat anak, senang juga nak sia- siakan. cuba la pandang pada orang yang susah sangat nak dapat anak, yang tunggu masa yang lama untuk dapatkan zuriat sendiri. 

Sebut pasal anak, wa teringat plak pada kisah buang anak yang tak pernah habis. kerajaan dah kuatkuasakan hukuman yang berat, yang boleh dikatakan setimpal, tapi tetap ada kes buang bayi lagi. nampaknya mereka ni tak serik- serik lagi. daripada buang tu, baiklah bagi pada orang yang betul- betul hendakkan anak, dah tentu masa depan anak tu akan terjamin. tapi, oleh kerana ceteknya pemikiran, kurangnya pegangan agama, hanya terpikir jalan yang singkat, maka dibuang bayi tu. sedih bila teringat ada bayi yang mati, dimakan biawak, dimakan anjing. Ya Allah, tak sampai hati nak tengok, tak nak ingat lagi, sedih sangat.

***
Mr. Mine... Bila kita diberi rezeki anak oleh Allah, saya janji pada awak, saya akan sayang, kasihkan anak kita melebihi diri saya sendiri, saya akan bagi sepenuh kasih sayang saya, saya akan jaga, didik anak kita supaya menjadi insan yang berguna, taat pada Allah, taat pada ibu bapanya, dan berbuat baik pada sesama manusia. Semoga anak kita nanti menjadi kebanggaan keluarga dan semua orang

***

No comments:

Post a Comment

:: Kami menunggu komen anda ::